Cal·ligrama BCN

Serveis culturals

Toni Catany. D’anar i tornar.

_MG_8177Un univers poètic

Un branquilló -sí, un simple branquilló- amb unes poques flors dins d’un got, una conquilla en una fornícula, un rostre emmarcat per un teixit bast o sedós, un mur esgrafiat pel temps… Aquest és l’univers ple de lirisme que Fundació Catalunya-La Pedrera, fidel des de fa uns anys al compromís amb el llenguatge fotogràfic, posa al nostre abast amb l’exposició Tony Catany. D’anar i tornar, una proposta dels comissaris Antoni Garau i Alain D’Hooghe.

El nin

En nin d’Eivissa (1967)

 

Tant se val com recorrem aquesta cartografia de l’artista mallorquí: podem començar per la imatge del primer àmbit  El nin d’Eivissa (1967) o bé pel globus terraqui embolcallat amb paper de diari i disposat en una vitrina al costat de la fotografia que en va fer l’artista el 1984,  a l’última sala. Si no importa com arrenquem a caminar és perquè les cent seixanta obres, entre fotografies, objectes personals i llibres,  s’han disposat de manera que, fugint de la cronologia, l’anar i tornar del títol adquireixi un sentit ple, tant pel diàleg entre les imatges com pel discurs expositiu.

I ja que hem parlat d’El nin d’Eivissa, afegir que es tracta d’una de les imatges icòniques, amb les que Catany  reconeixia que tenia quelcom a dir a través d’aquest mitjà, a través de la fotografia. I el que tenia a dir era sobre sí mateix,  perquè tot el seu corpus artístic va ser, essencialment,  una autobiografia en imatges.

“Les meves fotos són autobiogràfiques, tant si hi ha un cos com si mostres un melicotó. Quan he de menester expressar-me, les fotos que faig han de sortir del cor”

Obra inèdita: amb permís de l’artista

IMG_3337Indiquen els comissaris que un setanta per cent de l’obra exposada és inèdita. Això sí, el propi Catany,  mort sobtadament el 2013, ja havia anat destriant, d’entre els 90000 negatius i les quasi 4000 còpies en paper, les obres que ell mateix considerava representatives del conjunt del seu treball. L’autoedició li va obrir les portes a una nova manera de catalogar la seva obra i va editar una vintena de llibres de tiratge curtíssim, un parell o tres d’exemplars de cadascun com a màxim.

LW FOTO NATURES_03

Natura morta núm.  186 (1991)

Així doncs, el vist-i-plau del creador per exposar unes determinades obres, mostrades o no  anteriorment, estava implícit en aquesta labor de selecció i ordenació, la qual,  al seu torn, ha acabat facilitant la tasca dels comissaris en aquesta primera gran revisió de la producció de Catany des de la seva mort.

Amics i col·laboradors personals de Catany i alhora vicepresident i director respectivament de la Fundació Toni Catany, Alain D’Hooghe  i Antoni Garau s’han proposat trencar amb la imatge que es té de l’obra de l’artista, sovint etiquetada de ‘clàssica’,  revelar l’interès que sentia per uns temes determinats i introduir el visitant en les múltiples tècniques que van donar com a resultat una obra valenta i exquisida.

Viatges i vincles

Els comissaris ens proposen una mirada transversal en la producció de Catany i els vincles que ja el creador havia establert es posen de relleu i sorprenen per la seva audàcia i també per la seva subtilesa.

L’artista establia relacions entre els diferents elements de la composició i també entre les diferents imatges i, ara, aquestes associacions d’idees floten a l’aire entre les fotografies penjades a la paret i qui les observa. La immersió en aquesta atmosfera, fa inevitable que se’n trobin de personals, sorgides d’un estat d’ànim o d’una experiència íntima: són vincles que travessen envans, àmbits i salten d’una sèrie a l’altra. Els viatges que van portar l’artista del seu Lluchmajor natal a Barcelona, de la Mediterrània al Carib o a l’Índic per acabar tornant, el feien retrobar-se i seguir traçant la seva autobiografia.  El visitant-viatger va i torna, impregnat de la  bellesa enclosa en allò més senzill i quotidià que Toni Catany, guardonat amb el Premio Nacional de Fotografía l’any 2001,  va saber copsar amb les seves càmeres, des de les de plaques que va decidir ‘amortallar’ fins a les digitals.

CATANY Bodegó núm. 122_2012

Bodegó núm. 122 (2012)

L’exposició Toni Catany. D’anar i tornar es pot visitar a La Pedrera fins el 17 de juliol. Viatgeu-hi!

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: